BieganieTrening

Ćwiczenia na zażegnanie depresji

Jeśli cierpisz na depresję lub stany lękowe, wiesz, że w niektórych chwilach ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, to praca nad kondycją. Jednakże ćwiczenia mogą odgrywać kluczową rolę w radzeniu sobie z objawami lęku i depresji, ponieważ są silnie związane nie tylko ze stanem fizycznym, ale i zdrowiem psychicznym. Badania wykazują, że poniższe ćwiczenia są bardzo skuteczne na łagodzenie objawów depresji lub lęku.

Bieganie

Bieganie jest jednym z najlepszych ćwiczeń dla zdrowia. Może spalać kalorie, a także zmniejszać apetyt i ryzyko chorób serca. Według badań z 2014 roku bieganie przez zaledwie pięć minut dziennie może nawet pomóc w przedłużeniu życia.

Faktem jest także to, że bieganie poprawia nastrój na różne sposoby, ponieważ powoduje trwałe zmiany w naszych neuroprzekaźnikach „dobrego samopoczucia”, jakimi są serotonina i noradrenalina. I robi to zarówno w trakcie, jak i po treningu. Natomiast regularne bieganie ma także medytacyjny wpływ na mózg.

Korzyści psychiczne z biegania mogą być szczególnie silne dla osób cierpiących na depresję. W 2006 roku naukowcy odkryli dowody, że ćwiczenia fizyczne mogą działać w podobny sposób do leków przeciwdepresyjnych, łagodząc poważne zaburzenia depresyjne poprzez promowanie wzrostu nowych neuronów w mózgu.

Ponadto, ​​bieganie może ułatwić zasypianie w nocy. A to korzystnie wpływa na ogólne zdrowie psychiczne, poprawiając pamięć, obniżając poziom stresu i chroniąc przed depresją.

Spacer po lesie

W celu zmaksymalizowania korzyści dla zdrowia psychicznego, jakie daje bieganie, warto rozważyć też piesze wędrówki po lesie. Natura działa uspokajająco na umysł. I istnieją dowody na to, że przebywanie w otoczeniu roślin i drzew, a zwłaszcza drzew z bardzo rozłożystymi koronami, może pomóc w zmniejszeniu niepokój. A to dlatego, że rośliny te rozsiewają chemikalia, aby spowolnić proces ich rozkładu, co również wydaje się spowalniać proces starzenia u ludzi.

W badaniu z 2009 roku japońscy naukowcy wysłali jednych uczestników do obszarów leśnych, a pozostałych do miejskich. Wykazano, że osoby, które poszły na 20-minutowy spacer do lasu, miały niższy poziom hormonów stresu niż uczestnicy, którzy przebywali w mieście.

Nowsze badania potwierdzają pogląd, że przebywanie na łonie natury jest dobre dla zdrowia psychicznego. Badanie z 2015 wykazało, że młode osoby dorosłe, które wybrały się na 50-minutowy spacer na łonie natury, czuły się mniej niespokojne i nastąpiła u nich poprawa pamięci.

Joga

W badaniu z 2007 roku wszyscy uczestnicy, którzy brali udział w zajęciach jogi, doświadczyli znacznego zmniejszenia depresji, gniewu, lęku i objawów nerwicowych. Odkrycia skłoniły badaczy do zarekomendowania jogi jako uzupełniającego leczenia depresji.

W 2012 roku inna grupa naukowców przeprowadzała badania związane z wpływem jogi na lęk i stres. W 25 z 35 tych badań uczestnicy doświadczyli znacznego zmniejszenia objawów stresu i lęku po rozpoczęciu jogi.

Eksperci uważają, że koncentracja jogi na oddechu jest szczególnie korzystna dla zdrowia psychicznego, ponieważ trudno jest odczuwać niepokój, gdy koncentrujemy się na spokojnym, głębokim oddychaniu.