BieganieTrening

5 skutecznych ćwiczeń na poprawę szybkości

Niezależnie od tego, czy jesteśmy profesjonalnymi sportowcami, czy miłośnikami weekendowych ćwiczeń, poprawa szybkości jest korzystna dla prawie każdego rodzaju aktywności sportowej. Nasza szybkość sprawdzi się zarówno w sportach drużynowych, jak i w indywidualnych konkurencjach. Dlatego warto nad nią pracować, jeżeli chcemy podnieść wyniki w naszej ulubionej dyscyplinie. Oto pięć ćwiczeń, które znacznie mogą poprawić naszą szybkość.

Wykroki

Wykroki to świetne ćwiczenia, które mogą pomóc w poprawie wielu obszarów ciała, w tym bioder, nóg i tułowia. D​olna pozycja podczas wykroków naśladuje pozycję naszego ciała, gdy znajduje się w powietrzu podczas sprintu. Ważne jest, aby nauczyć się prawidłowej formy podstawowego wykroku przedniego przed przejściem do różnych rodzajów wykroków, takich jak boczny lub wsteczny.

Kilka sprintów pod rząd

Ćwiczeniem, które zawsze sprawdza się na poprawę szybkości jest bieganie. Jednym ze sposobów na zwiększenie szybkości jest wykonywanie 10 sprintów na różnych dystansach. Odległość może wahać się od 10 do nawet 50 metrów. To ćwiczenie można dostosowywać w zależności od aktualnego poziomu sprawności. Możemy zacząć od wykonania 10 sprintów na 10 metrów, z kilkoma sekundami przerwy pomiędzy każdym sprintem. Bardziej zaawansowani sportowcy mogą wydłużyć ten dystans do 50 metrów.

Rzuty w bok piłką lekarską

Należy stanąć bokiem do ściany w odległości około 3 metrów od ściany. A następnie rzucać piłką lekarską w ścianę tak mocno, jak to możliwe. Ważne jest, aby unieść tylny łokieć, aby nie uszkodzić ramienia. Jeśli doznamy urazu barku lub bólu, powinniśmy skonsultować się z licencjonowanym fizjoterapeutą, który może sprawdzić poziom naszej kontuzji i dostosować najlepszą opcję dla jej szybkiego zażegnania.

Crossover i shuffle

Te ćwiczenia wymagają przejść (crossovers) lub skoków w bok (shuffles) na polecenie trenera. Nasz trener będzie losowo wybierać skoki i przejścia. Losowość ta pomoże nam w rozwijaniu szybkości.

Skakanka

Skakanka to znakomity przyrząd do zwiększania szybkości. Szczególnie dobre dla poprawy szybkości nóg są podskoki na jednej nodze. Skakanka jest nawet używana w wielu zajęciach fizjoterapeutycznych w celu poprawy elastyczności.

Niezależnie od tego, jakie ćwiczenia wybierzemy, ważne jest, aby zapewnić solidną rozgrzewkę i robić systematyczne przerwy, aby zapobiec kontuzjom. Statystyki wykazują, że główną kontuzją profesjonalnych biegaczy są urazy kolana. Więc jeśli doznamy urazu kolana lub innej części ciała, powinniśmy umówić się na wizytę z wykwalifikowanym fizjoterapeutą.