Pływanie

Pływanie jako forma rehabilitacji?

Pływanie jest wyjątkową aktywnością sportową, ponieważ podoba się również tym osobom, które nie uważają się za miłośników sportu. Nic w tym dziwnego, gdyż pływanie doskonale łączy w sobie elementy relaksu i treningu. Jak to możliwe? Czy pływanie w ramach rehabilitacji ma sens? Zapraszamy do czytania!

Wyjątkowe właściwości wody w kontekście pływania

Osoba po urazie, na przykład nogi, nieprędko może wrócić do normalnej aktywności fizycznej typu bieganie, granie w piłkę, czy taniec. Te aktywności za mocno obciążają mięśnie i stawy, co, zamiast przyspieszać powrót chorej nogi do szczytu formy, może pogorszyć jej stan. Zupełnie inaczej jest, gdy znajdujemy się w wodzie, która działa jak najlepsza poduszka amortyzująca na świecie.

Ciało znajdujące się w basenie jest maksymalnie odciążone, a jednocześnie mięśnie są stale pobudzane do pracy. Osoby kontuzjowane mogą również odczuwać mniejszy ból, co także stanowi swego rodzaju motywację do regularnych ćwiczeń. Rehabilitacja w wodzie to połączenie relaksacji z wysiłkiem. Uczucie odprężenia i ulga, jaką odczuwamy w wodzie, korzystnie wpływają także na psychiczne samopoczucie. Może się okazać, że na rehabilitację w basenie jechaliśmy w okropnym nastroju, a po godzinie pływania czujemy się świetnie.

Pływanie to jedna z najskuteczniejszych form rehabilitacji

Pływanie pozytywnie oddziałuje na różne obszary ludzkiego organizmu. Warto wspomnieć o wspieraniu układu oddechowego i nerwowego, które podczas pływania nabierają kondycji i odporności. Najbardziej oczywistą korzyścią jest także pozytywny wpływ na mięśnie, które podczas pływania intensywnie pracują. Połączenie wszystkich zalet sprawia, że organizm po kontuzji bez ryzyka przeciążenia stopniowo odzyskuje swoje możliwości.

Fizjoterapeuci zwracają również uwagę na fakt, że w wodzie nie sposób się przewrócić. To ważne zwłaszcza w przypadku osób, które zmagają się z ciężkimi urazami. Jeśli w wodzie noga odmówi posłuszeństwa, nic się nie stanie — osoba kontuzjowana nie upadnie i nie zwiększy urazu. Jeśli martwicie się możliwością utonięcia, to niepotrzebnie. Na basenach dostępne są różnego rodzaju deski i piankowe makarony, na których można się wspierać podczas ćwiczeń.

Jeśli jesteś osobą, która szczęśliwie nie zmaga się z żadnymi kontuzjami, także docenisz zbawienny wpływ regularnych wizyt na basenie. Gorąco zachęcamy do praktykowania tego rodzaju aktywności fizycznej.