Historia e-sportu w pigułce
Podobnie jak każda inna globalna konkurencja, królestwo e-sportu również ma swoje skromne początki i szereg ważnych kamieni milowych, które przekształciły go w wielomiliardowy przemysł dla graczy i hazardzistów. Oto krótka, acz treściwa historia sportu elektronicznego.
Lata 70.
Pierwszy turniej gier wideo odbył się oficjalnie na Uniwersytecie Stanforda w 1972 roku pod nazwą „Intergalactic Spacewar Olympics”. Zawierał grę, która zainspirowała tytuł: Spacewar. Była to wieloosobowa rozgrywka specjalizująca się walką w kosmosie na platformie minikomputerowej znaną jako PDP-1. Nagrodą w konkursie była całoroczna prenumerata magazynu Rolling Stone.
Późniejsza część dekady zapoczątkowała to, co historycy nazywają złotym wiekiem arkad. Pojawiły się wtedy tak przebojowe tytuły jak Space Invaders, Pac-Man i Asteroids, które dominowały na scenie gamingowej. Natomiast dane dotyczące najlepszych wyników, z możliwością ustawienia inicjałów gracza, były przechowywane w pamięci RAM urządzenia.
Lata 80.
Podczas gdy Atari zorganizowało swoje pierwsze mistrzostwa dla Space Invaders na początku lat 80., ponad 10 000 graczy zgromadziło się wokół telewizorów z 2600 konsolami. Było to pierwsze wydarzenie e-sportowe. Był to także główny wskaźnik, że pojawiły się konkurencyjne gry wideo. Zainteresowanie opinii publicznej turniejami gamingowymi zostało ugruntowane wraz z wprowadzeniem na rynek tytułu Tron – obecnie kultowego klasyka, któremu udało się zgarnąć 50 milionów dolarów.
Warto tu dodać, że Sega Master System i Nintendo Entertainment System (NES) zostały wydane w 1985 roku. Natomiast konsole domowe zasadniczo położyły kres dominacji arkad. W 1988 roku wprowadzono jedną z pierwszych gier online – MOBA. Gatunek ten znany jest jako Netrek.
Lata 90.
W tej dekadzie świat zaczął obserwować rywalizację w grach na skalę krajową, oprócz szerszego dostępu do Internetu dla ogółu społeczeństwa.
Nintendo rozpoczęło coś, co stało się znane jako Nintendo World Championships na NES, oferując serię wyzwań dla Tetris, Super Mario Bros. i Rad Racer. Wszystkie te pozycje zebrano razem na specjalnym złotym kartridżu. Obecnie uważane są za jedne z najcenniejszych skarbów w historii gier wideo. W 2014 roku jeden z nich został sprzedany za zawrotną cenę 100 tysięcy dolarów.
Turniej Red Annihilation z 1997 roku dla popularnej strzelanki FPS pt. Quake jest przez większość nazywany oryginalnym turniejem e-sportowym. Z ponad 2000 uczestnikami walczącymi online w serii deathmatchów pierwsza szesnastka otrzymała zaproszenie na Electronic Entertainment Expo (E3) w Gruzji.
Pierwsza dekada XXI wieku
Z racji tego, że dostęp do Internetu jest obecnie bardzo rozpowszechniony w większości gospodarstw domowych, popularność gier wideo gwałtownie wzrosła. Ponadto, coraz więcej osób ma teraz dostęp do komputerów o wystarczającej mocy, które z dnia na dzień stają się coraz bardziej przystępne cenowo.
Po masowej budowie centrów gier LAN i szerokopasmowych sieci internetowych wiodącym ośrodkiem e-sportu stała się Korea Południowa. To właśnie Park Jie-won, Minister Kultury, Turystyki i Sportu, oficjalnie stworzył termin, który znamy dzisiaj jako e-sport.
W 2002 roku założono Major League Gaming. Natomiast rewolucyjny mod do Half-Life, znany jako Counter Strike, stał się jedną z najbardziej popularnych serii e-sportowych w historii.
Druga dekada XXI wieku
Prawdopodobieństwo, że eSport stanie się zawodami olimpijskimi, jak na razie pozostaje otwartą decyzją dla Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. A to dlatego, że coraz więcej grup e-sportowych rozwija globalną reputację tej dyscypliny na całym świecie. W pierwszej połowie drugiej dekady XXI wieku dominował League of Legends, z kolei w drugiej jego miejsce zajął Fortnite.
Faktem jest, że sport elektroniczny stał się dzisiaj kurą znoszącą złote jaja, która zdążyła już zapełnić swoje gniazdo wieloma miliardami zysku.
Sprawdź również, jak wygląda trening i dieta e-sportowca.